Du har ingen varer i din varekurv.
Ventiler og systemet heromkring har stor betydning for hvor mange omdrejninger en motor kan tage. Original ventilfjeder er ikke lavet til at tage mange omrejninger, da stramme ventilfjeder tager mere effekt samt trykker hårde på knastakslen. Har du meget stramme ventilfjeder skal du køre med høj tomgang da oliefilmen der er på knastakslen eller kan blive brudt.
Men strammere fjeder kan du køre med flere omdrejninger på motoren da ventilerne kan flyttes hurtigere. Hvis fjederne ikke kan nå at lukke ventilerne begynder de at "flyde" eller i værste tilfælde ramme stemplerne og smadre motoren.
Hvis du letter dine ventilstammer ved at dreje noget af dem, får du et højere flow ind i motoren samt du der skal ikke så meget fjederkraft til at flytte ventilen hurtigt. Ventilen og ventil sædet kan beabejdes så der er højere flow - Her skal du snakke med firmaet der skal beabejde topstykket.
Bygger du en turboladet motor skal du ikke tage for meget matriale af stammerne, da en turbomotor udvikler mere varme. Varme skal føres op gennem ventilsædet og ventilstammen op i topstykket. Indsugningsventilen er ikke varmebelastet lige så hårdt som udstødningsventil, indsugningsventilen bliver kølet af indsugningsluften samt brædstoffet. En udstødningsventil kan kun blive kølet igennem ventilsædet og stammen, samt den bliver varmepåvirket meget når den åbner for udstødningsgassen som stadig i forbrænding.
Husk at have en nyslebet ventilsæde så den lukker godt tæt.