Læs herunder hvordan du kan tune din 1.8t motor. Det er en meget brugt motor i VAG gruppen. Den er holdbar og kan tunes op til 350 hk. uden at åbne motoren. Vi har solgt utrolig mange dele til tuning af denne motor og det er noget, der altid virker godt.
Mange vil gerne vide om de har alle de dele, de skal bruge for at sætte en ny turbo på deres bil. Hvis du er i tvivl, kan du gøre følgende:
Hvis du vil have lidt ekstra hk. ud af din motor, kan du vælge at montere en lidt større turbolader. Her har vi en K04 turbo, hvor du kan trække ca. 225 hk ud med lidt småændringer og ca. 210 hk. bare ved at montere denne turbo sammen med en chiptuning. Vi har solgt rigtig mange af disse turboladere og der er aldrig problemer med dem. Du kan få dem til langsliggende motor og tværstillet motor.
For at trække fuld effekt (230hk) ud af disse turboladere, skal du montere følgende:
Tværstillet K04 upgrade turbo - Turbolader til biler, hvor motor ligger på tværs
Langsliggende K04 upgrade turbo - Turbo til biler, hvor motor ligger på langs
Upgrade udstødningsmanifold 1.8T - Udstødningsmanifold med store kanaler med godt flow
Downpipe tværsliggende - Downpipe som passer på motor, der ligger på tværs
Downpipe langsliggende - High performance forrør til langsliggende motor.
Downpipe langsliggende fjern kat - Fjern katalysatoren med dette 3" forrør til langsliggende motor
Sportsudstødning - For maks effekt skal du have en 2½" udstødning
Sportskatalysator - Mere flow igennem katalysatoren og mindre modstand i udstødningen
Indsats-luftfilter - Et sportsluftfilter giver mere luft til indsugningen, vælg evt. et indsatsfilter for nem montering
Intercooler - Bemærk, der er komplet kit og plug and play
Intake pipe - Indsugningsrør med godt flow
441cc dyser - For at få max effekt ud af motoren skal der større dyser til (ellers maks 210hk)
Det er ikke nødvendigt at montere alle dele på én gang, hvis økonomien ikke er til det. Dog er det bedst at få bilen omprogrammeret (chiptuning), når alle ønskede dele er monteret. Det giver mest effekt.
Denne løsning er næsten lige så nem som overstående Stage 1 løsning. Det er endda næsten samme prisleje.
Vi har turbolader både til langsliggende og tværsliggende motore som kan levere op til 270/275 hk. - De er næsten ens med "230hk" modellerne - Dog er er indsugningen 51mm. istedet for 44mm. da der sidder opgraderet kompressorhjul i turboladeren der kan "flytte" mere luft. Dette betyder du skal have en anden indsugningsslange - Vi har fået dem speciallavet så de passer til de store turbolader samt 3" luftmassemåler.
Når du skal bygge Stage 1.5 skal du bruge alle dele fra Stage 1 - Dog skal du vælge Turbo og intake pipe herunder. Det er et MUST at skifte benzinpumpen til en upgrade som du finder herunder eller få ny original på hvis du skal op på ca. 275hk.
270hk. Turbo til tværstillet motor - Super turbo til 1.8T motor der er ligger på tværs
Indsugningsslange tværsliggende - 51/80mm. Intake pipe til tværstillemotor
275hk. Turbo til langsliggende - Stærk turbo til motor der ligger på langs af bilen.
Indsugningsslange langsliggende - 51/80mm. Intake pipe til upgrade turbolader
Upgrade benzinpumpe - Upgrade benzinpumpe til tværstillet
Det hele passer direkte på. eks. downpipe, turbomanifold, olieslanger og vandtilkobling. Du finder produkter, der kan bruges sammen med disse upgrade turbolader under "relaterede produkter"
Ønsker du ekstra fine turbolader kan du vælge dem med "Billet wheel"
K04-01 - Billet wheel 270hk. - Tværstillet motor
K04-15 - Billet wheel 275hk. - Langsliggende motor
Hvis du vil have op til 350 hk. ud af din 1.8t motor, skal du have et større turbokit på. Vi har lavet et godt "exhaust kit," der kan tilpasses alle 1.8T motorer. Til dette kit medfølger der mange af de dele, der skal bruges til montering af den større turbolader. Dog skal der bruges flere ting, som nævnes herunder. Du kan vælge mellem flere turboladere, men det mest brugte er en 2860 turbo, som kan levere op til 300 hk. Hvis du vil have de 350 hk. kan du vælge en 2871 turbo. Husk, at det er en god ide at montere nye støttebolte og kobbermøtriker. Vi har lavet et kit til 1.8T motor, som du også kan finde på linket herunder.
Vil du have et extra high flow system, har vi mulighed for at få SPA Turbo udstødningsmanifolde hjem med Twin scroll og T3 flange.
Extra high flow twin scroll T3 manifold - Kontakt os for valg af turbo til denne turbo manifold.
1.8T exhaust turbokit - Kom godt og billigt igang med ombygningen
Komplet 1.8T turbokit - Her får du langt de fleste dele, du skal bruge til montering af turbo
Støttebolte & kobbermøtriker - De originale er ofte rustne og ikke nemme at montere igen
Når du har monteret en større turbo, skal der også laves en ordenlig downpipe. Vi anbefaler at få lavet det i 3" rustfri rør. Du kan selv lave en downpipe ved blot at købe nogle rustfri rør, en ekstra v-band flange, rustfri flexrør og et stykke rustfri fladjern. Vi anbefaler at lave et beslag mellem motorblokken og downpipen, så den ikke ændrer position.
Hvis du ikke selv vil lave det, kan vi hjælpe. Du kan købe vores plug and play modeller, som er i rigtig lækker kvalitet og nem at montere. Vi vil gerne producere plug and play systemer til alle modeller. Det skal dog være med vores turbolader og opsætning. - Kontakt os herfor.
1.8T 20v downpipe - Plug and play - Speciallavet forrør til vores exhaust kit med 2860 & 2871 turbo
Rustfri rør til downpipe - Rør til byg-selv downpipe
V-band samling - Samling, som bruges ved turbo og slutning af downpipe
Rustfri flexrør - Tager nogle af vibrationerne fra motoren
Ved montering af større turbo som GT2860 eller GT2871, skal der monteres en intake pipe, der passer til den nye opsætning. Derfor har vi udviklet et indsugningssytem, der kan monteres meget nemt. Det er lavet i rusfri rør og svejset sammen med en TIG svejser. Det er super nemt at montere dette indsugningsrør. Se linket herunder.
Herunder kan du se en intake pipe i 3" på en Seat Leon 4x4, med 2860 turbo, 3" KN luftfilter og Audi TT luftmassemåler.
Plug and play intake pipe 1.8T - Speciallavet til vores exhaust kit
Plug and play intake til langsliggende motor
KN luftfilter med 76mm. tilslutning - Passer på Speciallavet intake pipe
Med en olie catch tank kan du holde olie og oliedampe væk fra indsugningen. Dette anbefales på det kraftigste, da det nedsætter oktantallet og derved mister du effekt fra motoren. Her er et kit, som passer direkte på alle VW 1.8T MK4.
Olie catch tank 1.8T - Nem montering og høj kvalitet
Vil du være sikker på at det ikke er indsugingsmanifolden som sætter grænsen for hvor meget luft, der kommer ind i din motor, kan du montere en high performance indsugningsmanifold med ekstra godt flow. Vi har dem til tværsliggende motor.
Tværssliggende indsugning 1.8T - Fantastisk flow i højeste kvalitet
Indsugning i høj kvalitet med dobbelt kammer - Lavet til topstykker med de små porte.
Når du har monteret større upgrade turbo, som f.eks. dem, der følger med exhaustkittet, er det nødvendigt at få noget mere benzin ind i motoren. Vi har solgt et hav af 441 ml. dyser. De leverer nok benzin til 300 hk. med org. benzintrykregulator og nok til 350 hk. med en 4 bars benzintrykregulator. Vil du have et billigere alternativ, har vi også uoriginale Bosch dyser på 460 ml. Vil du have flere hk., kan du selvfølgelig bestille større dyser. Husk også, at du ofte skal bruge 2 afstandstykker, da upgrade dyser typisk er lidt længere end dem, der std. sidder i motoren.
Skal du lave rigtig meget effekt, kan det være en rigtig god løsning at bruge vores progressive benzintryksregulator. Den giver mulighed for at køre med lavt benzintryk i tomgang og højt, når der kommer ladetryk. Herfor kan du bruge store dyser, som er "højohm", men samtidig have en rigtig god tomgang. (Normalt når man bruger store højohms dyser, bliver de ustabile når åbningstiden bliver for lav)
4 bar benzintrykregulator - Giver ca. 15% ekstra brændstof ved fuld last
Justerbar regulator - Monteres direkte i dysebroen, som en original regulator
Prograssiv regulator - Rigtig god til store dyser og høj effekt
Dysebro 1.8T - Bruges eks. til den progressive regulator
Da den orginale benzinpumpe max kan levere benzin op til 300 hk., skal du også være opmærksom på at få skiftet den. Du skal også være opmærksom på, at de originale benzinpumper kan blive dårlige, dvs., at de ikke engang kan levere til de 300 hk. Hvis du skal til at tune din bil op til 300 hk., så sæt en ny orginal benzinpumpe på - eller en upgrade benzinpumpe - som vi har. Hvis din bil ikke er monteret med returløb fra dysebroen, skal dette laves. Du kan vælge mellem en plug-and-play intern pumpe op til 400 hk. - En intern benzinpumpe, hvor der skal tilpasses en smule (op til 500hk.), eller en ekstern benzinpumpe,som sættes i motorrummet med et ekstra relæ til at trække el til pumpen (op til 600hk.). Hvis du vælger den interne benzinpumpe, kan det klart anbefales at bruge flexrøret, da den gamle ofte bliver ødelagt under afmonteringen.
Upgrade high flow benzinpumpe 550 hk. - Direkte til montering i original pumpehus. Meget nem montering.
Intern benzinpumpe til 500 hk. - Rigtig god benzinpumpe og nem montering
Flex rør - Gør montering af benzinpumpe i tank rigtig nem
Skal du lave over 250 hk. på en 1.8T motor, skal du være sikker på, at du har en luftmassemåler, der kan måle alt den luft, der skal igennem motoren. Vi har herunder fundet en luftmassemåler fra en Audi TT samt en VR6 luftmassemåler, som kan måle op til ca. 350 hk. Sammen med dem kan det anbefales at bruge en af vores universal K&N luftfiltre, så du er sikker på, at den ikke skal "hive" efter luften og har for stor modstand i luftfilteret. Du skal se på stikket på din orginale luftmassemåler: du skal vælge den, der ligner stikket, vi har på vores luftmassemåler. Ved montering af ny og større luftmassemåler i forhold til den originale, skal motorstyringen omprogrammeres. Luftmassemåleren skal du ikke bruge, hvis du monterer en programmerbar motorstyring.
3" luftmængdemåler til Audi TT 225 hk.
K&N - Passer sammen med overstående luftmassemåler
Efter du har sat en upgrade turbo (ikke dem op til 225hk), er det nødvendigt at koble slanger på turboladerne. Vi har lavet et kit, der gør det nemt at montere. Kittet herunder passer sammen med TB28, 2860, 2871 og T3/T4 turboladerne.
Vandtilkoblingskit til 1.8T - Nem tilkobling af vand på eks. 2560, 2860, 2871, T3/T4 & GT35
Olietilkobling - Tilslut oliesmøring af turbo med dette kit til 1800T motor
Oliereturløb - Køb oliereturløbsslangen for sig selv
Olieflange til returløb - Direkte til bundkaret på 1.8T motor (medfølger olietilkoblingskittet)
Vi kan kun anbefale at holde varmen fra turbo og udstødning ude af motorrummet. Det giver ekstra effekt og hurtigere spoolup på turboen. Du får altså ladetrykket før i omdrejningerne. Vi har herunder en turboblanket - eller turbohætte - som sættes over turboladeren. Den holder varmen inde i tuboens udstødningshus. Powerwrap anbefales til forrør, der er tæt ved motoren. Vi har også Heat shield wrap, som bruges til at klistre på andre dele, der skal beskyttes mod varme - et super godt produkt! Desuden har vi også Heat shield cover wrap, der bruges til at sætte over vacumslanger til eks. wastegaten eller olieslange til turboen.
Turboblanket - Turbohætte som sættes uden på turboladerens varme side
Powerwrap - Rigtig godt at bruge til Downpipen
Vi har igennem mange år solgt disse tændrør. De leverer en helt fantastisk gnist og holdbarhed. Du kan køre med fed benzinblanding i længere tid, typisk uden der sker noget ved det. Vi bruger dem i projekter med eks. 600 hk. Husk at elektrodeafstand skal være 0,7mm.
Det er vigtigt at komme af med den ekstra udstødningsgas, der kommer igennem motoren. Hvis ikke du får monteret en 3" downpipe og racerkatalysator, kan du miste hk. Disse sportskatalysatorer har et ekstremt godt flow, men de er ikke store i diameter. Dvs,. at de er meget nemme at placere under bilen, uden at de kommer til at stikke for langt ned.
Det er også rigtig vigtigt at lave et ordenligt udstødningssystem efter downpipe og sport katalysator. Derfor har vi et stort udvalg i universal udstødning, hvor du kan bygge din egen speciallavede sportsudstødning. Der er alt fra billige mellempotter, lydpotter og universal bagpotter. Hvis du har en bil, hvor du gerne vil have en komplet catback system, kan du også finde det på linket herunder.
3" Racerkatalysator - Racerkatalysator som også kan synes. Dog uden EU-godkendelse
Universal udstødning - Find alt til at bygge din egen udstødning
Catback udstødning - Simons & Magnaflow laver rustfri udstødning i utrolig høj kvalitet og nem montering
Når du kører med mere ladetryk og større mængde luft, der skal køles ned, skal du have en større intercooler monteret. Vi har flere forskellige typer at vælge imellem i forskellige størrelser. Vi har også intercooler kit, der passer direkte på f.eks. VW golf 4.
Universal intercooler - Herfinder du flere forskellige modeller som du kan tilpasse din bil.
Intercooler kit - Super intercoolerkit til Bla. VW golf 4, Audi og VW Passat
Ofte kan en original kobling holde til en del effekt, når de er nye og i god stand. Men når de er lidt brugte, kommer de hurtigt til at glide i koblingen. Især når du har tunet din motor. Vi har flere muligheder - Sachs performance er et super godt valg og virker rigtigt godt. Men da vi sælger rigtigt mange stumper til 1.8T og VAG, har vi valgt at bestille komplette sæt med svinghjul (fast masse) hjem, som er ekstra kraftige og i super kvalitet - Og de er samtidig rigtig billige.
Sachs Performance - Tysk kvalitets sportskobling
Enkeltmasse svinghjul - Sachs svinghjul fra G60 til montering af VR6 koblingskit (finder du under relaterede produkter)
Du kan justere dit ladetryk på flere måder.
En måde er at bruge den orginale N75 ventil, som sidder på bilen. Den skal dog være ny, da de godt kan blive svage og langsomme med tiden. Dog kan de ikke klare alt for meget ladetryk og så skal den, der laver chiptuningen for dig, programmerer det i motorstyringen.
En anden måde at gøre det på, er at bruge en manuel ladetryksventil - også kendt som boostcontroller - eller bleedventil. Med den kan du nemt justere trykket. Dog vil turboen lave et overboost, og det er ikke altid godt for motoren, da det giver et højt moment.
Den bedste måde at gøre det på, er at købe en elektronisk ladetryksstyring. Den justerer ladetrykket helt præcist og kan også holde ladetrykket længere oppe i omdr.
Et godt valg vil f.eks. være Autogauge 2 bars eller Autogauge 3 bars boost controller
Manuel bleedventil / boostcontroller - Manuel bleed ventil til styring af ladetryk.
Elektronisk Boostcontroller - Eftermonteret elektronisk ladetryksstyring.
Bruges ofte til at bygge downpipe, udstødning og intercooler systemer med.
Vi anbefaler minimum 2½" til intercoolerrør og 3" til udstødning.
Vi speciallaver sådan nogle systemer - Se evt.: Referancer for at se, hvor høj kvalitet det bliver lavet i.
Silikone slanger til intercoolersystem
Inden du skal til at montere ny turbo osv., kan vi kraftigt anbefale at hælde motorrens i motoren og derefter hælde ny motorolie på bilen. Vi har rigtig god erfaring med Gulf motorolie - eller til hård og volsom kørsel kan Sunoco 10w60 motorolien bruges. Det er selvfølgelig også vigtigt at udskifte dit oliefilter, som du kan købe ved din lokale autoforhandler. Hvis du vil passe ekstra godt på din motor, kan vi kraftigt anbefale at tilkøbe Danco oil Tec 2000 additiv. Det er en tilsætning, der sænker slitage og nedsætter friktion i motoren.
Ved hård kørsel kan det være en god ide at bruge en 5w50 motorolie (Sunoco eller Castrol). 5w50 er en lidt tykkere motorolie, når den er varm og giver derfor mere olietryk og beskyttelse. En alt for tyk olie, som eks. 10W60, bliver lidt for tyk og får løfterne til at larme.
Gulf motorolie - God billig motorolie. Vi giver 15% rabat! Brug rabatkoden GULF15 i varekurven.
Sunoco motorolie - Sunoco har en rigtig god 10w60 olie.
Danco oil Tec2000 - Brug dette sammen med Sunoco olie og få helt perfekt smørring.
Castrol motorolie - Kendt mærke, som utrolig mange bruger.
High flow olie filter - KN oliefilter
Motorrens - Brug motorskyl for at få renset din motor inden, du bygger den om. Brug det evt. flere gange.
Vi kan kun anbefale at overveje en stor oliekøler, når du skal tune din 1.8t motor. Især hvis du kører en smule hårdt med bilen, bliver olien hurtigt varm og kræver derfor noget mere køling. Vi har universal oliekøler, der nemt kan tilpasses en 1.8T.
Når du har monteret en større turbo, om det er til 225 hk. eller til 350, skal du have omprogrammeret bilen, så den kan styre det nye setup. Den originale styring kan typisk klare op til 350 hk. med Audi TT luftmassemåler, som er nævnt længere oppe i denne guide.
Du kan også vælge at montere en ny motorstyring. Du kan vælge den styring du vil, men jeg kan anbefale en Vems motorstyring eller en ECU Master boks. ECU Master styring er plug and play. - Begge ovennævnte programmerbar bokse kan styre Egas.
Ecu Master - Programmerbar motorstying i højeste kvalitet med mulighed for Plug and Play
Ecu Master Plug & Play - Plug and play til flere typer biler
Vems - Vems motorstyring i fantastisk kvalitet og masser af muligheder
- Udtag til lambdasonde - Placeres i forrør/downpipe. Husk lambdasonden skal vende opad, så der ikke kan komme vand i sensoren.
- Grundjustering af actuator - Juster wastgaten således at den åbner ved eks. 0,7 bars ladetryk
- Vent med skift af dyser og luftmassemåler, indtil du kommer hertil
- Du skal have startet motoren op med olietryk og kølervand. Gerne trykprøvet kølersystem forinden - for en sikkerheds skyld
Herunder ser du en effektkurve fra en Audi A4 1.8T. Den har fået monteret K04-015 turbo, 3" luftmassemåler, Dobbelt intercooler, 3" downpipe og 2.5" udstødning, high flow udstødningsmanifold, større benzindyser. Herefter har vi justeret den med EVC emullator (chiptuning).
Effekt: 228,1 HK
Moment: 344,9 nm.
Herunder ser du endnu en Audi A4 fra 97. Denne er monteret med en Exhaust kit - 2871, frontmonteret intercooler, 3" downpipe, 2½" udstødning, 441cc dyser, 3" luftmassemåler. Super effekt.
Effekt: 275,7 hk.
Moment: 353nm.
Skal du have mere end 330-350 hk, er det nødvendigt at lave om på din motor. Du skal have monteret H profil plejlstænger samt have andre stempler imonteret. Vi har 1.8T plejlstænger, som kan bruges til 500hk+ og JE eller Wiseco stempler, som er rigtig gode.
1.8T plejlstænger - H-profil plejlstænger i super kvalitet
1.8T K1 plejlstænger - Originale plejlstænger fra K1 i top kvalitet
1.8T stempler - Kvalitetssmedet stempler
ARP topbolte - Her finder du stærke bolte til topstykket i din 1.8T motor.
Racer lejer - Find racer lejer til din motor i høj kvalitet fra ACL
Toppakning - Rigtig gode toppakninger til 1.8T
Herunder har du en liste over de dele, du skal bruge til at lave ca. 300-350 hk. Alt er beskrevet ovenfor, hvis du vil læse nærmere.
Der er link til v-band samling og en reduktion til at lave overgang fra downpipe til din sportsudstødning. Du skal bruge 1 af hver, dog ikke reduktion, hvis du kører med 3" hele vejen igennem. Bemærk, at vi forsøger gerne at skaffe en sportsudstødning hjem, som passer direkte til din bil. Ellers kan vi speciallave en til dig.
Vil du have motorrummet til at se lidt ekstra fint ud har vi kølerslanger i blå.