Blandingsmåler til fast montering i bilen eller til midlertidig montering, eks. til indkøring eller test af biler. Vi har flere forskellige blandingsmåler / wideband lamdasonder, fra eks. AEM, PLX, Innovate og Vems. Ved montering af blandingsmåler skal lambdasonden ofte kalibreres. Dette skal du huske at gøre, når sonden ikke er monteret i udstødning, eller skal den have stået i 3-4 dage uden start.
Hvis du har et ønske om et andet ur, er du velkommen til at prøve at ringe eller skrive til os.
Måling af blandingen
Justering af en motors benzin/luft blanding er noget der kan klares nemt med et af produkterne herunder. Det der er et must for en korrekt justering, at du har en mulighed for at kunne aflæse forbrændingen.
Blandingsforholdet for en benzinmotor skal være 14,7 kg luft til 1 kg benzin (14,7:1). Dette er dog ikke den mest effektgivende blanding. Hvis du går efter effekt fra motoren skal der gives ca. 10% mere benzin. Hvis der gåes efter bedste økonomi, skal der gives ca. 10% mindre benzin. En mager blanding giver dog mere varme udvikling og mindre effekt.
Den optimale indstilling, der skal gåes efter, når der ses på hele omdrejningsregistret, er en lidt federe blanding ved tomgang, en anelse mager ved halv gas og en lidt federe ved fuld gas.
En anden måde at udtrykke blandingsforholdet er via luftoverskudstallet. Luftoverskudstallet er et udtryk for blandingsforholdet og et tal på 1,0 (lambda=1,0) svarer til et forhold på 14,7:1. For en benzin motor skal tallet være imellem 0,6 - 1,2 dette er de absolutte ydergrænser.