Du har ingen varer i din varekurv.
Dette er mit eget sideprojekt jeg arbejder lidt på, den kører ikke rigtig på vejen da den konstant er under ombygning - For at lave den hurtigere. ;) Bilen købte jeg i julen 2012 og om foråret 2013 blev den malet så den var til at holde ud til at se på.
Den kørte med Megasquirt på det tidspunkt jeg fik den. Den blev for hurtigt erstatet med en Vems motorstyring og et nyt ledningset.
Kører med:
T3/T4 turbo til 400 hk.
Skæreringspakning på 2mm.
For rigtig god smørring og olie tryk bruger jeg Sunoco 10w60 olie, og Danco oil Tec2000
Kører med 325hk. Sommeren 2013 var jeg til DHB og en tur på Rudskogen motorcenter i Norgen - Super fedt. Kan anbefales til alle. :) Dog blev jeg lidt for ivrig og havde lidt svært ved at holde igen - Det resulterede i 21 minutter med fuld gas rundt på banen og alt for varm olie. :) Så da jeg kom hjem var motoren ikke for god.. ;)
Det blev til et nyt 325 topstykke med overstørrelse ventiler, portet og lavet 100% i orden, samt en ny 2.7 liters ETA motor.
Den orginale indsugningsmanifold var jeg ikke stolt af - Så jeg begyndte ombygningen til Jenvey spjældhuse og et speciallavet plenumkammer. Det var et meget stort projekt som tog ca. 14 dage fuldtid. Men herunder kan du se resultatet.
Herover ser du den super lækre V-band samling fra rustfri rør til den alureduktion der er lavet. Speciallavet i CNC drejebænk
Systemet med spjældhuse og CNC drejet tragte indvendig køre helt perfekt !
Med de 375 hk var jeg i skive og køre 402m., der lavede jeg en tid på 13,373 sek og 179,6 km/t i udgangshastighed.
Efter ombygning og justering af motorstyringen køre den med 375 hk. og et fint moment, det resultere i at gearkassen brækker sig og der må en ny på, det bliver til en 525 TDS gearkasse med en kardan fra en E36 328I - Tidlig model. Den har noget lavere gearing, men passer fint til en 402 meter da den har en tophastighed på ca. 235 km. i 5 gear.
Vil pt. gerne køre med Boost in Gear (dvs. jeg kan bestemme hvor meget ladetryk den køre med i alle gear) da jeg så kan undgå for meget hjulspin i 1. og 2. gear på en 402 meter.
For at kunne lave boost in gear skal man have et speed input fra de hjul der ikke trækker. Her har jeg brugt ABS signalet fra venstre forhjul. Der var dog lidt problemer med signalet i starten. Men det var pga. det var gammel og rusten, så det skulle gøres rent. Signalet der kommer fra hjulet er et induktiv signal og skal derfor laves om til digital. Der sætter man et lille modul på inden det kommer ind i motorstyringen. Herefter kan man kalibrere hvor hurtig bilen køre i de forskellige gear og omdrejninger - og dermed kan styringen beregne hvilket gear den køre i.
Jeg er pt. (09-09-14) nået til at den køre med 2 forskellige ladetryk. Ca 1 bar ved lav ladetryk og 1.3 bar ved højtladetryk. Det giver 355 hk. og 401 hk.
Mon ikke dette gør jeg lidt nemmere kan holde den i 1. og 2. gear?
Noget der er værd at bemærke er at når den køre med ladetrykstyring kommer ladetrykket noget før og giver mere effekt. Det kan du se på den røde steg, den er længere oppe hurtigere end den sorte. Det er pga. der ikke kommer tryk til aktuatoren som så er bedere til at holde wastegaten helt lukket og spooler ladetrykket på noget før !
Update 18-09-2014
Havde lidt problemer med at der var en masse støj i mit ledningsnet og jeg ikke kunne få Wheelspeed sensoren til at virke ordenlig. Havde derfor scoop på og kunne konstatere at det var støj. Bestilte derfor 6 stk. AEM tændspoler hjem med indbygget sluttrin så der ikke kunne komme støj til boksen derfra. De blev monteret på det orginale ventildæksel så der kun skulle meget små tændkabler på. Herefter montering køre wheelspeed indput helt perfekt. Herunder kan i se billeder af monteringen.
Som man kan se på billedet herunder har jeg ikke flyttet vacumfordeleren endnu, så det ser ekstra rodet ud.
Det er utrolig mange ledninger der skal monteres på disse tændspoler - 5 ledninger i hver. Det er for at lede at induktionspænding ned væk fra motorstyringen.
Som slutresultat kom det til at se sådan her ud. Sys det ser super lækkert og stilet ud når der kun er det der lige skal til. Derudover har jeg også flyttet vacumfordeleren ned under den special lavet indsugningsmanifold.
Sådan.. Nu virker det endelig med boost in gear - og er du tosset det er fedt at køre med !
Nu jeg ikke har problemer med støj virker wheelspeed perfekt. Det har betydet at det kun var opsætning af motorstyringen der skulle laves om. Jeg har lavet en tabel over ønsket ladetryk i alle gear og derefter hvor meget 3 vejsventilen skulle arbejde.
Herunder ser du hvordan jeg styre ladetrykket med boostventilen - Det sker alsammen elektronisk via Vems motorstyringen. Dog vil der ikke normalvis stå 100% i alle tabellerne, men det er pga. min wastegate viker anderledes. Dog kan motorstyring selv skrue ned for ventilen hvis ladetrykket overstiger det ladetryk jeg har sat som "target".
Herunder ser du hvilket ladetryk motorstyringen skal forsøge at ramme - altså 1.1 bar i 1. og 2. gear og så 1.36 bar i alle andre gear.
Så alt i alt virker det perfekt. Den laver ikke hjulspin i 2. gear og dermed skulle jeg gerne kommet noget hurtigere frem af.
For at få bedere grip valgte jeg at bestille nye dæk hjem, valget fald på et super kendt slicksdæk - Toyo R888, et billig slicksdæk man også må bruge på vejen i Danmark. Da jeg lige havde monteret dækket skulle det selvfølgelig prøves af, jeg har aldrig kørt med slicksdæk før - Så jeg blev faktisk lidt skuffet, da jeg havde forventet de bare stod rigtig godt fast. -og det gør de også! Skulle blot have varmet dem rigtig godt op og kørt lidt mere på dem, da det er som om den første tid skal de lige køres til.
Nå nu jeg har fået boost in gear til at virke så den kun køre med 0.9 bar i 1. & 2. gear og ca. 340 hk. så laver den ikke hjulspin i 2. gear, men til 400 hk og 470 nm. Sååå er det ikke helt nok, når man kun bruger den til 402 meter. Så bliver nok til et par balondæk næste år. :P
Forhåbenlig kommer der lidt video op i kan se efter weekenden.. :)
Find flere fede og interessante guides og artikler til tuning af biler.
Eller se hvad vi ellers har af dele til tuning af BMW.