Søg
var returnUrl = webHelper.GetRawUrl(Context.Request);
All Categories
    Menu Close

    VAG 1.8 / 2.0 TSI - Tuning Guide

    VAG 1.8 / 2.0 TSI - Tuning Guide 

    Cupra

    Stages og tilhørende krav og anbefalinger. Bemærk: 
    ● Ikke alle tunere bruger samme definition på de forskellige tunings stages.
    ● De angivne ydelser kan variere fra bil til bil, rullefelt til rullefelt og af hvilke dele der benyttes og - især - af ECU tuningen.
    ● Det anbefales at minimumskravene for de forskellige stages overholdes, ellers forøges risikoen for skader på motoren betydeligt. 

     

    Stage 0, 210 hk / 335 Nm, 98+ okt (Opgivet til 192 Hk / 320 Nm)
    ● Standard bil 

     

    Stage 1, 244 Hk / 375 Nm, 98+ okt Min. krav:
    ● ECU tuning 

     Anbefales:
    ● Intercooler 

     

    Stage 2, 265 hk / 430 NM, 98+ Okt. Min. krav:
    ● Alle min. krav fra Stage 1
    Downpipe m sportskatalysator
    ● Intercooler 

     

    Anbefales:
    ● Cat-back udstødning (Kan være nødvendigt for at opnå den angivne ydelse)
    ● Sportskobling (Kan blive nødvendigt idet standard kobling kun kan tage op til 400 Nm).
    ● Sports luftfilter og/eller indsugning (Kan være nødvendigt for at opnå den angivne ydelse).

    ● Diverter valve (Kan være nødvendigt, idet standard ventilen ikke altid kan holde turbotrykket)   

     

    Stage 3 IS20: 315 Hk / 445 Nm, 98+ okt / IS38: 350 Hk / 460 Nm, 98 okt Min. krav:
    ● Alle min. krav fra Stage 1 + 2
    ● IS20 el IS38 Turbo (+nye pakninger)
    ● Koldere tændrør.
    ● Tændspoler, fx fra Golf GTI / Golf R 

     

    Anbefales:
    ● Cat-back udstødning (Kan være nødvendigt for at opnå den angivne ydelse.
    ● Sportskobling (Kan blive nødvendigt idet standard kobling kun kan tage op til 400 Nm).
    ● Sports luftfilter og/eller indsugning (Kan være nødvendigt for at opnå den angivne ydelse)
    ● Diverter valve (Kan være nødvendigt, idet standard ventilen ikke altid kan holde turbotrykket) 

     

    Kommentarer:
    ● IS20: Ledningerne til wastegaten skal forlænges ca. 10 cm, idet waste gaten på IS20´eren er placeret anderledes. 

       

    Dele til opgradering. Nedenstående er eksempler på dele, der bør passe til racer eller tunere, der tilbyder ECU tuning. 

    VIGTIGT:
    ● Dobbeltcheck at delene er de rette, inden de indkøbes. Der kan være fejl i denne liste, links kan blive ændret og leverandørerne kan måske også ændre deres produkter.
    ● Nedenstående liste skal IKKE ses som en anbefaling af de angivne dele eller firmaer. Det er blot en liste over mulige valg. 

     

    ECU Tuning: Ændring af softwaren til styring af motoren, således at den udnytter/tilpasser de dele, der er ændret på motoren. ECU´en kan indeholde op til 2 mio. programlinjer og tusindvis af tabeller, der bestemmer hvorledes motoren (og bilen som helhed) skal styres i forskellige situationer. Dette er den vigtigste enkeltdel og sværeste del ifm. tuningen af bilen. En ​ikke​ professionel og dygtig tuner kan, i bedste fald, ændre softwaren således at bilen ikke køre optimalt. I værste fald kan tuneren ødelægge motoren og sikkert også andre dele af bilen. 

    Overordnet set foretages der to forskellige typer af tuning: 

    Custom:
    ● Tuningen tilpasses den specifikke bil og de dele der er monteret.
    ● Tuningen foretages ofte lokalt, samtidig med at bilen testes på et rullefelt.
    ● Tuningen tager oftest udgangspunkt i en basis software, som justeres ifm. tuningen. De firmaer, der udvikler basis softwaren, udvikler ofte software til rigtig mange bilmærker og bilmodeller.
    ● Kvaliteten af tuningen afhænger af kompetencerne hos den lokale tuner, der foretager tuningen, og kvaliteten af basis softwaren.
    ● De, der vælger denne type tuning, gør det ofte af to grunde: ○ Tro på at Custom tuningen bedre udnytter den specifikke bil og de monterede dele, og til sidst giver et bedre resultat. ○ Der er ikke udviklet “Ikke custom” tuning til den tuning de ønsker. Det kan fx være en særlig turbolader. 

     ● Stage3 https://stage3.dk/seat/

       

     

     

    Ikke custom:
    ● Tuningen er færdigudviklet - af ofte store tuningsfirmaer - til den specifikke bilmodel og motor. Firmaerne har ofte specialiseret sig i tuning af et eller få bilmærker. Fx VAG (VW, Audi, Skoda, SEAT).
    ● Filen er udviklet til hver Stage og de minimumskrav firmaet angiver til den givne stage.
    ● Nogle af disse tuningsfirmaer skriver at ECU´en i bilen, selv kan tage højde for, og udnytte, mindre ændringer som fx montering af opgraderet catback-udstødning og indsugning.
    ● Kvaliteten af tuningen er som regel på et højt niveau, idet firmaerne oftest bruger mange udviklingsressourcer på udvikling af tuningen til den specifikke bilmodel og motor.
    ● De, der vælger denne type tuning, gør det ofte af to grunde: ○ Tryghed ved, at det er et stort firma der har færdigudviklet tuningen. ○ Tro på at tuningen til sidst giver det bedste resultat. 

    ● Stage3 https://stage3.dk/seat/

     

    Intercooler:
    ● https://www.qualitec.dk/intercooler-til-vw-polo-gti-audi-a1

    Indsugning:
    ● 

     Turbo diverter valve:
    ● https://www.qualitec.dk/forge-tsi-blow-off-ventil

     Udstødning:
    ● 

     Turbo:
    ● IHI IS20: https://www.qualitec.dk/is20-06k145874l

    Kobling:
    ● 

    Tændspoler:
    ● 

    Tændrør:

    Bremser:

    Bemærk:
    ● Garantien på bilen kan helt/delvist bortfalde, så snart der foretages tuning af bilen.
    ● Ændring af bilen kan medføre, at den ikke kan synes.
    ● Det kan være ulovligt at tune bilen.
    ● Ved tuning presses bilen ud over hvad fabrikanten har angivet at bilen kan holde til. Jo mere bilen presses, jo større er risikoen for at den går i stykker.
    ● Og der er sikker mange andre dårligdomme, man kan blive ramt af, end dem der står i denne liste.